lördag 2 januari 2010

Tjugohundratio!

Så har det nya året börjat, mitt tionde år i Skivsjö. Jag har aldrig bott så länge på ett ställe förut, åtminstone inte frivilligt. De nio åren jag bodde i Vindeln under min uppväxt räknas inte för då hade jag inget val. Sex år på ett och samma ställe, i en och samma lägenhet är det tidigare rekordet.
Nyårsaftonen tillbringade jag här hemma tillsammans med min äldsta dotter. Hon lagade en trerätters middag till oss med ugnsbakad Camembert till förrätt, risotto med svamp till huvudrätt och "cheesecake" i portionsglas till dessert. Hon bjöd också på "mocktails" (alkoholfria cocktails) före maten och senare gjorde hon jättegoda alkoholfria drinkar att smutta på före tolvslaget. Jag hade en jättetrevlig kväll och det berodde inte bara på maten utan mest på sällskapet. Det är ju nämligen några år nu som man har firat nyårsafton ensam eftersom barnen vuxit upp och självklart har velat gå ut och roa sig för att vaka in det nya året.
Nu har min dotter åkt så nu är det bara jag och Turbo igen. Det är ju inte så bara det för han är ju anledningen till att jag stiger upp ur sängen på morgonen. Ikväll när vi gick vår sedvanliga kvällspromenad hörde jag några gräsänder när vi gick över skivsjöån. Jag kände mig genast gladare för det kändes som en föraning om vår även om vi har minst fyra månader framför oss av snö och kyla här uppe i norr. Det var sjutton minusgrader ute och riktigt skönt.
Nu ska jag sluta blogga och lägga patience istället.

Inga kommentarer: