onsdag 11 november 2009

Flexikoppel

Idag var det dags att ta PK-prov på hälsocentralen i Vindeln igen. Jag och Turbo tog som vanligt bussen in och snabbt var provet taget. Sedan gick vi en lång promenad ner mot ålderdomshemmet för där ligger en liten park med en bro över en liten å, så där brukar Turbo få springa fritt. Vi gick en omväg bort till Järnbolaget där jag köpte en trådlös dörrklocka. Jag har länge tänkt köpa en sådan som jag kan ha på övervåningen eftersom den fasta klockan sitter i köket och jag hör aldrig den när jag är däruppe.
Sedan inhandlade jag ett flexikoppel på ICA! Jag är egentligen inte för sådana utan föredrar vanliga koppel. Dessutom brukar jag ha en ca 5 m. lång lina, som jag brukar kalla för vår livlina och som jag brukar fästa i mitt bälte för att få händerna fria vilket sparar min onda rygg. Den använder jag när vi går våra långa promenader efter landsvägen, när jag egentligen vill ha honom lös, men eftersom han gör utfall mot långtradare och vill jaga cyklister vågar jag inte det. Problemet med linan är bara att när Turbo t.ex stannar för att kissa eller lukta på nåt slaknar linan och jag får den mellan mina ben eller runt min fot eller så och det känns lite farligt. Jag vill ju inte bli liggande på vägen sent på kvällen med bruten lårbenshals, så jag har gått och funderat på en lösning. Kanske om jag fäste ett flexikoppel i bältet!? Därför föll jag idag till föga och köpte ett. När jag kom hem och läste bruksanvisningen blev jag lite tveksam eftersom det stod att man måste hålla det i handen!? Jag bestämde mig i alla fall för att prova när vi skulle gå vår vanliga kvällspromenad så jag trädde bältet igenom hållaren och fäste Turbos sele i den andra änden och det funkade perfekt! Inga missöden under hela promenaden. Vad smart jag är!!!!!!
Kraaaam!!!!

Inga kommentarer: