måndag 9 november 2009

Måndag

Jaha, så var det en ny vecka igen. Inte för att det spelar så stor roll för mig eftersom jag inte jobbar. Helg eller vardag innehåller samma rutiner. I morse(!?) när jag steg upp lyste solen och den fortsatte att lysa hela dagen. Det inspirerade mig till att "jobba" lite ute idag med att täcka över utemöblerna med en stor presenning. Sedan gick vi på en riktigt lång skogspromenad jag och Turbo och det var så skönt. När vi kom hem började det skymma för klockan var ungefär 15 och det blir mörkt tidigare och tidigare nu. Efter det blev det inte så mycket gjort förutom att jag skrev en lång lista på sånt som måste göras innan jul. Oftast blir ju bara hälften gjort av det jag skriver upp men har jag ingen lista tycker jag att det inte blir något gjort(upprepning!).
Måste skriva lite om vaccineringen mot svininfluensan också för jag tycker att det hela är ett stort skämt. Eller snarare kaos. När jag åkte in till VDC i fredags möttes jag av en skylt där det stod att vaccinet var slut. Det var massor med folk där och jag träffade bl.a. min 90-årige granne som också blivit utan vaccin. Det var ju sagt att det var riskgrupperna som skulle vaccineras först men vårdpersonalen kollar ju inte det så det var i stort sett alla som var där. Jag vet inte vem det är som dragit upp riktlinjerna för hur den här vaccinationen skulle gå till men dom har inte lyckats särskilt bra. Att tro att vi lever i någon sorts Astrid Lindgren-värld där människor är hederliga och har en hög moral är naivt. Alla är sig själv närmast.
Man tycker ju att i denna datoriserade tid när myndigheter och andra vet allt om alla skulle man ha kunnat upprätta listor med namn på de som tillhör riskgrupperna. Istället för att slösa en massa pengar på en krismyndighet som inte vet mer än vad som står på informationbladen vi fått i brevlådan kunde varje VDC ha fått en person med datorkunskaper och tystnadsplikt för att upprätta dessa listor.
Själv blev jag förkyld efter denna utflykt till en plats (VDC) där det var en koncentration av allehanda virus. Konspirationsteori: Det är ett sätt att bli av med riskgrupperna för dom kostar samhället en massa pengar!
Jag vet inte om jag ska göra ett nytt försök denna vecka när dom fått mer vaccin. Vi får se.
Danhederri!(Godnatt på tigrinja)

1 kommentar:

sabulous sa...

Va e de for javla skit?! Ja du, har e de 8 barn i Gus klass som e hemma sjuka med influensa symptom. Sa vem vet, ja kanske far de har me Pig Pox (som vi tydligen kallar de har) overstokat snart...