tisdag 24 november 2009

Sjukvårdskostnader!

Igår var vi till veterinären Turbo och jag. Han har haft två konstiga anfall, ett i somras och ett för en vecka sedan, och jag ville ju kolla upp detta. Vi tog bussen in till Vindeln, sedan en buss till Umeå och så vidare med en buss ut till Röbäck dit vi brukar gå. Vi var tidiga så vi fick vänta ca en timme innan vi fick komma in till veterinären. När jag berättat för henne om anfallen trodde hon att det nog var en lättare form av epilepsi utlöst av stress så han skulle nog inte behöva någon medicin. Vi pratade om kastrering vilket hon trodde skulle vara bra för honom. Jag frågade om priset. 3000 kr sa hon. TRE TUSEN KRONOR!!! Nåväl,för att utesluta andra sjukdomar ville hon ta blodprov. Samtidigt skulle dom ta ett prov för att kolla rabiesvaccinationen så det blev tre rör. Turbo var inte så villig att bli stucken så han fick munkorg och en vårdare fick hålla i honom och så stack veterinären honom. Det gick ganska bra trots allt. Eftersom vi skulle med bussen hem ville jag inte vänta på svaret utan dom skulle ringa mig. Så var det dags att betala. Kostnad: 1988 kr! Nästan två tusen kronor varav rabiesprovet kostade 800. Självrisken på försäkringen är 1200kr så jag vet inte om jag får tillbaks något av kostnaden.
Nu ska man väl egentligen inte gnälla om kostnaden när ens bästa vän behöver sjukvård. Efter att Turbo fått det andra anfallet och eftersom det inte är typiska epileptiska anfall, såg jag framför mig risken att det var något ännu allvarligare som kanske skulle resultera i hans död. Så det här ska vi nog klara.
Själv ska jag ta PK-prov imorgon så då blir det bussresande igen för Turbo och mig. Sedan ska vi som vanligt promenera omkring och lukta på alla spännande dofter. Dvs. jag ska promenera och Turbo ska dra i kopplet för att hinna med att lukta på så mycket som möjligt.
Tack för idag.

3 kommentarer:

sabulous sa...

Lilla Turbo! Trodde hon alltsa att kastrering skulle minska risken for anfall? Du far krama massa pa honom fran mej! Puuuuuuuuus till er bada

Maskrosmorsan sa...

Veterinären trodde det eftersom han ju blir ganska stressad av löptikar t.ex

sabulous sa...

Ah, I see...