söndag 18 oktober 2009

Gamla lador



Imorse när jag steg upp såg det så vackert ut över sjön med den uppstigande solen. Jag tänkte att det måste jag fota från balkongen när jag har klätt på mig. Det blev inget av med det för på den lilla stunden hade det mulnat på.
På min och Turbos skogspromenad gick vi till "våra lador" (äger dom inte) vars förfall jag har fotograferat under några år. Det är två stycken som står mitt emot varann, en byggd av brädor och en av timmer. Den som jag tror är nyare, dvs av brädor, står inte längre utan väggarna har nu helt vikt ut sig och allt ligger i en hög. Timmerladan däremot ser helt intakt ut och nyfiken som jag är öppnade jag dörren och tittade in och då såg jag att det bara var en liten bit av taket som rasat in. När vi stod där började Turbo morra! Jag hade sett att han vädrade väldigt mycket när vi kom dit och nu stod han och stirrade in under ladan och verkade spänd. Nu skulle jag ju ha berättat om djuret som vi såg, men det gjorde vi inte! Såg nåt djur alltså. Men jag tror ju att det var något där eftersom han reagerade så.
Dessa lador alltså. Jag tycker att det är lite sorgligt med byggnader i förfall vare sig det gäller lador eller bostadshus. Har funderat mycket över varför inte ägarna river dom om dom inte ska användas. Visst är det ju tidsdokument men om vi behöver såna bör dom skötas om tycker jag.
Ikväll snöar det. Luften får en speciell doft om man kan säga så och den känns så frisk. Den första snön gör mig lyrisk vilket snön i januari inte gör.
Nej se det snöar........

3 kommentarer:

sabulous sa...

Ah, nu blir jag sadar nostalgisk nar ja ser snon! Blir alltid det... Maste paminna mej om kylan! Kul att snacka me dej idag, langtar till i jul!
Sabbe

p.s. du kan ju garna skicka mostrarna till min blogg oxa om du vill!

puuuuuuuuuuuuuuuuus

Stolstollen sa...

Ja den första snön är ganska kul - jag blir alltid sugen på glögg :-)

Stolstollen sa...

Ja, första snön är ganska kul - jag blir alltid sugen på glögg :-)