torsdag 29 oktober 2009

Misslyckad lampskärm


Har försökt inreda mitt vardagsrum i asiatisk stil med influenser från Indien och Kina bl.a. Nu börjar det ju bli så mörkt ute ganska tidigt så jag tänkte sätta en bordslampa i fönstret och den skulle då gå i samma stil. Jag hade tidigare en ganska hög lampa med träfot som jag inte riktigt tyckte passade in. Efter mycket letande i mina gömmor hittade jag en mässingsfot och en mindre skärm som jag tyckte skulle kunna passa. Jag brukar ofta köpa på mig sånt när jag är på Myrorna t.ex. Tidigare hade jag funderat på att använda en gammal blus som tyg eftersom den ser ut som siden och för tankarna till Kina. Sagt och gjort. Jag klippte av en ärm, rynkade den upptill och sydde fast den mot ett "tak", sydde en kanal nertill för att kunna träda i en resår. Tyget var inte helt lätt att sy i och det fransade sig också, men till slut var den klar. Det var bara att trä den över stommen, inte.... Den var för liten, så det var bara att börja från början. Bestämde mig för att bara göra en tub med resår i bägge ändar. När det var gjort hade jag slut på smal resår så jag var tvungen att vänta tills jag åkte in till Vindeln och inhandlade sådan. Nu kunde jag äntligen trä på den på stommen Och det blev INTE VACKERT! Den ser ju ut som nån sorts blank bulle! (Se bild!) Allt detta jobb till ingen nytta. Ja, ja, det är bara att ta nya tag. Jag har en "indisk" klänning från tidigt 80-tal som jag kan ta.....
Tack för idag!

3 kommentarer:

sabulous sa...

Blank bulle?! :D Ja tyckte de vart jattefint! Den ser lite ut som en san dar god chokladbit som ar invirad i blank rod plast, kanske me na korsbar eller sa... Mmmm :)

Maskrosmorsan sa...

Fint som chokladpralin INTE fint som lampskärm! Du är rolig du:)

sabulous sa...

Ja tycker anda att den ser smarrig ut! :D Du vet sakert bast, men jag skulle garna ha en chokladpralin-lampa!